Jump to content
Forum rolnicze
Sign in to follow this  
Michałek

Ciśnienie sprężania i jego pomiar

Recommended Posts

Ciśnienie wtrysku jest jednym z podstawowych badań diagnostycznych silnika. Idea wykonania tego pomiaru jest prosta. Sprawdzamy na gorącym silniku nagrzanym do co najmniej 70 stopni Celsjusza jakie jest ciśnienie sprężonego powietrza w cylindrze na końcu suwu sprężania. Urządzenie pomiarowe składa się z sondy montowanej w miejscu wtryskiwacza, zaworu zwrotnego i manometru. Ważne jest dobranie takiej sondy, których w zestawie jest kilkanaście, aby nie wpływała na objętość komory sprężania. Ja mam miernik diagnostyczny w którym zawór zwrotny znajduje się w samej końcówce która jest montowana w miejsce wtryskiwacza. Niektórzy używają wtryskiwacza z wymontowaną końcówką i zaworem zwrotnym pomiędzy korpusem wtryskiwacza a manometrem. Taki przyrząd ma tę wadę, że komora sprężania podczas testu jest powiększona o objętość jaką zajmuje końcówka wtryskiwacza i wewnętrzną objętość jaką zajmuje sprężane powietrze do zaworu zwrotnego. Rozrusznik musi zapewnić co najmniej 200 obr/min aby pomiar był wiarygodny więc dobrze jest przed pomiarem wyjąć wtryskiwacze ze wszystkich cylindrów.

Prawidłowy wynik w MPa powinien mieścić się w granicach stopień sprężania razy 0,17 do 0,21. Przykładowo dla C-360 dla którego stopień sprężania wynosi 17:1 prawidłowe ciśnienie powinno się zawierać w granicach od 2,89 do 3,57 MPa. Pojemność skokowa każdego z cylindrów C-360 to 780 ccm, a objętość komory sprężania to zaledwie 45,88 ccm. jeżeli podczas pomiaru czujnik, np. wykonany z wtryskiwacza, zwiększy objętość komory sprężania np. o 10 ccm to stopień sprężania wyniesie ok. 14 i wynik będzie niemiarodajny.

Warto wykonać też próbę olejową jeżeli ciśnienie jest niskie. Wykonuje się ją wlewając do cylindra ok 5-10 ccm oleju w taki sposób aby olej trafił na ścianki cylindra a nie do komory sprężania w tłoku i ponownie  wykonujemy próbę. Jeżeli ciśnienie istotnie wzrośnie to znaczy że jest nieszczelność pierścieni tłokowych, tłoków i cylindrów. Jeżeli nie wzrosło to nieszczelność dotyczy głowicy.

Do naprawy kwalifikuje się silnik jeżeli ciśnienie sprężania jest niższe niż 0,17 na jednym z cylindrów lub ciśnienie na jednym z cylindrów jest niższe o 10% w stosunku do cylindra z najwyższym ciśnienie.

Warto przed pomiarem rozrusznik i akumulator doprowadzić do pełnej sprawności, a silnik przed pomiarem musi być rozgrzany!

Pozdrawiam Forumowiczów!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo ciekawy tekst, dzięki za podzielenie się tymi przydatnymi informacjami! Powiem Ci tak ogólnie, że pomiar ciśnienia to szerokie zagadnienie. Jednakże dobre przyrządy pomiarowe to podstawa. Sam jakiś już czas temu takowych szukałem. Na szczęście udało mi się je znaleźć w tym https://www.test-therm.pl/ miejscu. Gdybyś takowych też potrzebował, to polecam tam zajrzeć, bo mają tam naprawdę dużo profesjonalnych przyrządów. Podsumowując,  po prostu jest z czego tam wybierać. Pozdrawiam i życzę miłego dnia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cóż, dosadniej nie dało się chyba tego ująć. W sumie ja w takie rzeczy nie bawię się sam, bo naprawę mojego auta ogarnia mechanik. Póki co, właśnie moje auto zaliczyło małą stłuczkę (nie z mojej winy) i czeka na naprawę. Części Ferrari zamówione, a jak przyjdą to mechanik z miejsca wymieni co trzeba i znów będę mógł śmigać. W sumie teraz jak jestem kilka dni bez samochodu to jakoś dziwnie się czuję.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×